مهارت های حرکتی

تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

نوزادان از همان بدو تولد برای انجام کارهای کوچک خود  و همچنین طی مراحل رشد خود نیاز به یادگیری مهارت های حرکتی مختلف دارند.در هر مراحل مختلف رشد، کودک هر بار توانایی جدیدی پیدا می کند و به رشد کامل تری دست پیدا می کند.او با تقویت مهارت های حرکتی خود هر بار میتواند کاری را به تنهایی انجام دهد و به تدریج برای آینده آماده شود.

شما به عنوان والدین کودک می توانید با انجام بعضی فعالیت ها و همچنین یادگیری آموزش های مختلف به رشد و تقویت مهارت های حرکتی کودک کمک کنید.

مهارت های حرکتی

بهتر است ابتدا یک تعریف مختصر از مهارت های حرکتی داشته باشیم.

به مهارت هایی که کودک در طول شبانه روز انجام می دهد و برای انجام کارهایش به آنها نیاز دارد مهارت های حرکتی گفته می شود.این مهارت ها به دو بخش اصلی مهارت های حرکتی درشت و مهارت های حرکتی ظریف تقسیم می شوند.

شما می توانید با مراجعه به مقاله (بازی مناسب تقویت مهارت های حرکتی ) توضیحات کامل در مورد انواع مهارت های حرکتی را مطالعه فرمایید.

این مهارت ها با استفاده از عضلات کوچک دست ها، پاها، مچ، انگشتان دست و پا انجام می شود. طوری که مغز کودک حین انجام کارها بین حرکات عضلات هماهنگی ایجاد کند.

تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

اهمیت تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

  • از آنجاییکه در مهارت های حرکتی کودک از عضلات مختلف بدنش مثل عضلات دست ها،پاها،انگشتان و … استفاده می کند،بنابراین با تقویت مهارت های حرکتی به تقویت عضلات کودک نیز کمک می کنید.
  • همچنین مهارت حفظ هماهنگی بین عضلات مختلف بدن نیز در او بهبود می یابد.
  • زمانی که مهارت های حرکتی در کودک تقویت شود او می تواند کار های مختلف اعم از سبک یا سنگین را انجام دهد .
    مهارت هایی مثل دوچرخه سواری ،کار با قیچی ،حفظ تعادل و … از فعالیت هایی است که با تقویت مهارت های حرکتی کودک در آنها مهارت کسب می کند .
  • تقویت مهارت های حرکتی به کودک این توانایی را می دهد که بتواند کارهایش را به تنهایی انجام دهد و استقلال پیدا کند.
  • زمانی که کودک مستقل باشد اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهد داشت.
  • با تقویت هر چه بیشتر مهارت های حرکتی کودک توانایی بیشتری نیز برای زندگی آینده خواهد داشت.

مهارت های حرکتی در کودکان به طور غریزی رشد می کنند و پرورش می یابند اما شما می توانید با انجام بازی های مختلف به یادگیری و تقویت آنها کمک کنید.در دوران پیش دبستانی و بعد از آن که کودک نیاز به یادگیری و دست ورزی و نوشتن دارد مهارت های حرکتی اهمیت ویژه ای پیدا می کند چون در آن زمان قوی بودن عضلات دست و انگشتان و مچ کودک بسیار مهم است.

تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

راهکارهایی برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف

1- استفاده از انگشتان

برای تقویت عضلات دست و انگشتان کودک بهتر است به او اجازه دهید وسایل و اسباب بازی های کوچک را با دستش بردارد و یا اسباب بازی ها را با هم جفت کند یا کنار هم بچیند.همچنین می توانید از اسباب بازی هایی که دارای کلید و دکمه هستند مثل: تلفن ، موبایل، کیبورد ، ارگ و …برای تقویت انگشتان استفاده کرد.

2- خمیر بازی و نقاشی کشیدن

خمیر بازی برای کودکان علاوه بر تقویت مهارت دستورزی می تواند به افزایش خلاقیت کودکان نیز کمک کند. کودک زمان خمیر بازی اشکال مختلفی را میسازد و با ابزار زیادی کار میکند این ها همه به مهارت های کودک کمک می کند.نقاشی کشیدن نیز برای افزایش مهارت های کودک بسیار موثر است همچنین کودک برای دوران پیش دبستانی و آشنایی با در دست گرفتن مداد آماده می شود.

3- مهارت ساخت و قرار دادن وسایل روی هم

برای تقویت دست ورزی و هماهنگی بهتر چشم و دست و رشد مهارت های حرکتی می توان از بلوک های اسباب بازی ،لگو ها، پازل ها ، انواع جورچین ها استفاده کرد .این بازی ها می تواند قدرت عضلات دست را افزایش دهد.

4- مهارت استفاده از قیچی

کار با قیچی و انجام فعالیت هایی که با بریدن کاغذ و استفاده از قیچی سر و کار دارد توانایی حرکتی دست را بالا می برد و همچنین باعث افزایش تمرکز و دقت و هماهنگی بین چشم و دست می شود.

تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

راهکارهایی برای تقویت مهارت های حرکتی درشت

1- تقویت مهارت های حرکتی در کودکان با پرتاب کردن

می توانید از پرتاب حلقه یا پرتاب توپ برای افزایش مهارت های حرکتی استفاده کنید.اگر کودک کوچک تر است و هنوز توانایی پرتاب توپ را ندارد می توانید از او بخواهید توپ را روی زمین قل بدهد.به تدریج کودک با کمک هر دو دست می تواند توپ را محکم به هوا پرتاب کند. در سنین بالاتر می توانید از حلقه بسکتبال با ارتفاع کم استفاده کنید و از کودک بخواهید تا توپ را درون حلقه بسکتبال بیاندازد.
اسباب بازی بسکتبال و دروازه ترکیبی ،بسکتبال آویزی ،بسکتبال پایه دار و … از انواع اسباب بازی هاییست که می تواند برای پرتاب کردن و تقویت مهارت حرکتی کودک مفید واقع شود.

2- پریدن

می توانید مسافتی کوتاه را برای کودک مشخص کنید و ار کودک بخواهید از روی آن بپرد.برای مهیج کردن بازی برای کودک می توانید مقدار مشخص شده برای پریدن را تغییر دهید یا تعداد بازیکنان را افزایش دهید و آنها را تشویق کنید تا با هم رقابت کنند.
پریدن علاوه بر تقویت مهارت های حرکتی به حفظ تعادل در کودکان نیز کمک میکند.

تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

3- ضربه زدن و شوت کردن توپ

از همان ابتدای کودکی کودکان علاقه زیادی به توپ و انواع بازی های مربوط به توپ دارند .می توانید به راحتی به کودک یاد دهید چگونه با پا به توپ ضربه بزند و در واقه توپ را شوت کند .برای اینکه دقت و تمرکز را در کودک بالا ببرید یک هدف مشخص کنید تا توپ با ضربه زدن و شوت کردن، توپ را به آن هدف بزند.مانند بازی فوتبال که توپ به سمت دروازه شوت می شود. بازی های مختلف با توپ مهارت های حرکتی کودک را تقویت می کند و بین چشم و پا هاهنگی ایجاد میکند.

4- دوچرخه  و اسکوتر سواری 

مهارت دوچرخه و اسکوتر سواری نیاز به حفظ تعادل و هماهنگی بین چشم و عضلات دست و پا دارد. زیرا دو چرخه سواری یک ورزش استقامتی به حساب می آید که می تواند باعث افزایش توانایی عمومی بدن شود.در دوچرخه سواری تمامی عضلات بدن درگیر می شوند و توانایی و قدرت عضلانی بدن را افزایش می دهند.
شما با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران میتوانید انواع اسکوتر از جمله : اسکوتر فلزی دو چرخ ، اسکوتر فلزی چهار چرخ ،اسکوتر فلزی سه چرخ ،اسکوتر میکرو s200 ،اسکوتر سه چرخ ،اسکوتر پلاستیکی ، انواع اسکوتر برقی و … را مشاهده و خرید نمایید.

تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

سخن آخر درمورد تقویت مهارت های حرکتی در کودکان

شاید کودکان به مرور زمان و قرار گرفتن در موقعیت های مختلف و سنین مختلف مهارت هایی را کسب کنند اما شما با آموزش ها می توانید علاوه بر افزایش و تقویت مهارت های حرکتی،به افزایش دقت و تمرکز،بالابردن تعادل و هماهنگی بین چشم با اعضای بدن ،تقویت عضلانی ،افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن استقلال کودک کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول